سه شنبه 4 آذر 1399-16:9 شمسی /11/24/2020 4:09:29 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:15981
  • زمان انتشار:دوشنبه 6 مرداد 1399-0:30
تعهدات معوقی دیگر در راه است؟

به نظر می رسد اگر روال کار عادی بود و خودروسازان می توانستند محصولات خود را بدون ناقصی و در یک روال منظم و عاری از وقفه به تولید برسانند، نگرانی بابت عمل به تعهدات (در فروش های جدید) کمتر بود. 
دومینوی فروش خودرو
به گزارش خودرونامه، در حالی که گفته می شود بیش از ۹۰ هزار دستگاه محصول ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو شده و هنوز بخشی از تعهدات معوق باقی مانده است، شرکت های خودروساز پی در پی طرح های فروش خود را در شکل و شمایل مختلف به اجرا در می آورند.
از اواسط اردیبهشت امسال و پس از آنکه شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو بازگشت، روش های فروش نیز تغییر کرد. بر این اساس، فروش فوق العاده جای فروش فوری را گرفت و سود مشارکت در آن حذف شد. همچنین خودروسازان مجاز شدند با توجه به شرایط تولید، هر چند وقت یکبار اقدام به پیش فروش و فروش مشارکتی کنند. ابتدا در خرداد دو طرح فروش فوق العاده و پیش فروش توسط ایران خودرو و سایپا به اجرا درآمد و طی آنها حدود ۱۰۰ هزار تعهد جدید ایجاد شد. طبق ادعای خودروسازان، بخشی از محصولات مربوط به فروش فوق العاده که قرار بود سه ماهه تحویل شوند، زودتر از موعد به دست مشتریان رسیده است. این موضوع با وجود جنبه های مثبتش، اعتراض مشتریانی را که موفق به دریافت خودروهای ثبت نامی شان نشده بودند، درآورد. آنها معتقد بودند خودروسازان ابتدا باید تعهدات معوق را تعیین تکلیف و نهایی کنند و سپس محصولات ثبت نامی جدید را تحویل دهند. خودروسازان در ادامه اما فروش مشارکتی را نیز به اجرا درآوردند تا تعهداتی جدید روی دوش شان قرار گیرد. همچنین با توجه به اعلام نرخ جدید خودروها، به احتمال فراوان طی هفته های پیش رو مراحل جدید فروش فوق العاده و پیش فروش هم اجرا خواهد شد که آنها نیز ایجاد تعهداتی دیگر را به دنبال خواهند داشت.
دومینوی فروش خودروسازان اما در حالی رخ داده و ادامه دارد که نگاهی به اوضاع بازار نشان می دهد این موضوع نتوانسته چندان مانع پیشروی قیمت ها شود. جدا از این، خودروسازان هنوز از شر تعهدات معوق قبلی خلاص نشده اند، ضمن آنکه طبق آخرین آمار، بالغ بر ۹۰ هزار دستگاه محصول ناقص در پارکینگ هایشان دپو شده است. آمارهایی هم که از تولید منتشر می شود، نشان می دهد دو خودروساز بزرگ کشور به دلایلی به ویژه تحریم و مشکلات مالی، توان تولید متناسب با ظرفیت اسمی خود را ندارند. هرچند گفته می شود تیراژ روزانه مشترک آنها بالای چهار هزار دستگاه است، با این حال بخشی از این تولیدات به دلیل کسری قطعه راهی پارکینگ می شود و امکان تجاری سازی ندارد. پرسشی که در این شرایط مطرح می شود این است که آیا فروش های پی در پی خودروسازان خطر تعهدات معوقی دیگر را به دنبال خواهد داشت؟ 
به نظر می رسد اگر روال کار عادی بود و خودروسازان می توانستند محصولات خود را بدون ناقصی و در یک روال منظم و عاری از وقفه به تولید برسانند، نگرانی بابت عمل به تعهدات کمتر بود. این در حالی است که اوضاع خودروسازی کشور با وجود تحریم، مشکلات مالی، کمبود قطعات و دپوی ده ها هزار خودرو ناقص، عادی نیست. در چنین شرایطی، اجرای پی در پی فروش محصولات (که احتمالا هدف اصلی از آنها تامین نقدینگی بابت هزینه های جاری خودروسازان است)، ریسک ایجاد تعهدات معوق را بالا می برد و هم مشتریان را به دردسر خواهند انداخت و هم خود خودروسازان را.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین