يکشنبه 11 خرداد 1404-21:32 شمسی /6/1/2025 9:32:30 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1564
  • زمان انتشار:دوشنبه 4 دی 1396-9:6
مملکت نوکر صنعت است؟

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلانشهرها در لفافه صنعت خودرو را به افشاگري تهديد كرد.
چرا خودروسازان نگذاشتند «تویوتا» به ایران بیاید

به گزارش خودرونامه، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در اين جلسه سوال مهمي را مطرح كرد كه از چشم رسانه ها دور ماند. او پرسيد: چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسی های فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی شده طی پنج سال، مخالفت شود.

اما منظور كلانتري كدام خودروساز بود. بررسي ها نشان مي دهد كه طي ماه‌هاي اخير، شركت تويوتا پيشنهاد داده كه حاضر است به نوسازي ناوگان حمل و نقل درون شهري ايران روي آورد و با هيبريدي كردن اين ناوگان در كاهش حجم آلاينده‌ها، ياري رسان باشد.

اين پيشنهاد بنا به دلايل نامعلومي از سوي وزارت صنعت و دولت حسن روحاني رد شده تا عيسي كلانتري در جلسه روز گذشته از آن پرده برداد و صنعت خودرو را در لفافه تهديد به افشاگري كند.

انتقاد از ورود500 هزار موتورسیکلت به کشور

آنگونه كه پايگاه اطلاع رساني محيط زيست خبر داده، معاون رئیس جمهوری در اين مورد می گوید: حداقل 80 درصد آلایندگی ذرات زیر 2.5 میکرون در تهران ناشی از تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه می دهد: با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر این‌که به طور نمونه سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی عامل 20 درصد آلودگی هوا در تهران و کرج است، از وزیر نفت درخواست شد تا نسبت به تامین سوخت گاز طبیعی برای تمام نیروگاه‌ها در فصل سرد سال اقدام شود، اما مهم‌تر از سوخت به عنوان یک فاکتور آلاینده هوا، احتراق ناقص سوخت در موتور وسایل نقلیه است.

کلانتری با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی شهرداری تهران، 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودورهای فرسوده است، تصریح می کند: بر اساس همین آمار، 50 درصد اتوبوس‌های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، فرسوده است و باید از رده خارج شود.

او ضمن انتقاد از ورود 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری طی دو ماه به کشور، می افزاید: این حجم ورود موتورسکیلت کاربراتوری به کشور پیش از ابلاغ مصوبه دولت در این خصوص و در حالی‌که هر موتورسیکلت 4 برابر خودرو تولید آلودگی دارد، قابل قبول نیست.

ضرورت ایستادن در مقابله زیاده خواهان

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر این‌که عمده مشکل آلودگی هوا به ویژه در تهران ناشی از تردد کامیون ها، اتوبوس ها، مینی بوس ها و موتورسیکلت‌های فرسوده است، تصریح می کند: با توجه به اینکه آلودگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم منجر به بیماری مردم می شود، باید آماده اتخاذ تصمیم‌های سخت برای مقابله با این چالش باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به فرسودگی حداقل 40 درصد 140 هزار کامیون در حال تردد در تهران هم اشاره می کند و می افزاید: چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسی های فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی شده طی پنج سال، مخالفت شود.

کلانتری می افزاید: این کارشکنی صنعت است، در حالی‌که صنعت داخلی باید با ارتقاء تولید خود، فضای رقابت با صنعت خارجی را ایجاد کند.

او با تاکید بر این موضوع که حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده خواهی صنعت مشخص کند، تصریح می کند: باید مشخص شود که مملکت نوکر صنعت است یا صنعت در خدمت مردم است.

افشاگری می کنم

معاون رئیس جمهوری با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط زیست از این پس تنها به وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود عمل می کند، اظهارمی کند: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست محیطی و حقوق نسل‌های بعد قابل چشم پوشی نیست.

کلانتری با اعلام این‌که افشاگری های محیط زیست آغاز خواهد شد، گفت: حق مردم در حوزه محیط زیست را باز پس می گیرم، اگرچه می دانم ممکن است این حرف ها، هجمه ها و فشارهای زیادی برایم به همراه داشته باشد.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین