چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403-16:16 شمسی /4/24/2024 4:16:55 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1495
  • زمان انتشار:چهارشنبه 3 آبان 1396-1:42
شماره دهم خودرونامه آمد

دهمین شماره از روزنامه خودرونامه با تصویری از محمدرضا نجفی منش منتشر شد.
از سرگردانی رنو در ایران تا تاثیر نهادهای سرکوبگر در قیمت خودرو

به گزارش خودرونامه، در این شماره محمدرضا نجفش منش توضیح داده که پیشنهاد وزیر صنعت برای اعضای اتاق به منظور ایجاد قطب سوم خودروسازی چقدر جذاب بوده است. او همچنین از سرگردانی رنو پس از امتناع سایپا از فروش بن رو به رنو برای اجرایی شدن قرارداد سه جانبه اش خبر داده است.

در این شماره همچنین پرسیده ایم که چرا قيمت خودرو در ايران آزاد نمي شود و 3 نهاد سركوبگر قيمت خودرو در کشور کدامند.

از نظر خودرونامه، سازمان تعزيرات، شوراي رقابت و سازمان حمايت 3 نهاد سركوبگر قيمت خودرو در ايران هستند كه با انحلال اين نهاد ها علاوه بر قيمت خودرو، اقتصاد ايران به سمت آزادسازي مي رود.

لینک مطالب این شماره را تا دقایقی دیگر در اینجا بخوانید.

...

محمدرضا نجفي منش: نزديك 10 قطب خودروسازي داريم

بن رو را به رنو نمي دهند

...

ايكو پرس:

امضای قرار داد جدید ایران خودرو و هیوندای

...

خودرونگاران:

درخواست 10 ساله برای اسقاط خودروهای فرسوده

...

خبرخودرو:

چالش های پیش رو در ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی

...

خودروكار:

راه دشوار خودروسازان در دولت دوازدهم

...

صنعت نويس:

گفت و گوي ويژه با قائم‌مقام مدیرعامل پژو – سیتروئن

...

پرشين خودرو:

افزايش قيمت خودروهای مونتاژی

...

بي تفاوتي مسولان در قبال قتگاه مردم ايران

محور نهاوند- آورزمان - ملایر بازهم قربانی گرفت.

براثر واژگونی یک دستگاه پژو ۴۰۵در مسیر ملایر به نهاوند ( آورزمان) راننده پژو در دم جان باخت.

به گزارش خودرونامه، جاده نهاوند به ملاير و نهاوند به كرمانشاه به قتلگاه مسافراني تبديل شده كه از استان هاي جنوبي يا مركزي قصد عزيمت به غرب كشور يا عتبات عاليات را دارند.

...

واكنش رئيس سازمان حمايت به قيمت خودرو

رئيس سازمان حمايت گفت: افزايش اخير قيمت خودرو ربطي به بنگاه هاي خودروساز ندارد.

نوابي در حاشيه بازديد از ارگ جديد بم افزود: بررسی های ما نشان می دهد قیمت خودرو در خود بنگاهها و کمپانی ها اضافه نشده است و این افزایش قیمت فقط در بازار به وجود آمده است.

....

خودروهای مورد اعتماد‌ مشتریان كدامند؟

برای پنجمین سال متوالی، خودروسازی تویوتا و برند لوکس زیرمجموعه‌اش، لکسوس، در نظرسنجی مشتریان، به‌عنوان برترین خودروسازان انتخاب شدند.

به گزارش اقتصادنيوز، برند‌های کیا، آئودی، و بی‌ام‌و جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که کادیلاک، جی‌ام‌سی، رَم، ولوو، و داج بدترین نتایج را در این نظرسنجی کسب کردند.

بسیاری از خریداران آمریکایی، نتایج این نظرسنجی را ملاک تصمیم‌گیری برای خریدهای آتی خود قرار می‌دهند.

...

تكذيب توقف ثبت سفارش ماشين آلات معدني

جعفر سرقینی، معاونت امور معادن وزارت صمت گفت: ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی صحت ندارد. 5 هزار ثبت سفارش واردات ماشین آلات برای امسال صورت گرفته است

او افزود: ثبت سفارش 2500 لاستیک معدنی انجام شده است.

...

نسخه ای برای درمان هپکو

 

دولت برای احیای هپکو بهتر است با بررسی نقش خود در از نفس انداختن این شرکت نسخه ای در جهت تولید پایدار و رقابتی آن بنویسد.

به گزارش خودرونامه، هپکو در حالی به تعطیلی فرو رفته و توان اقتصادی خود را از دست داده که تا چند سال پیش به عنوان بزرگترین تامین کننده ماشین آلات راهسازی و معدنی سبک و متوسط در کشور به فعالیت می پرداخت و به عنوان یکی از شرکای تجاری کوماتسو ژاپن به شمار می رفت.

هپکو در فاصله سال های 80 تا 85 در اوج فعالیت های خود به سر می برد چرا که در دولت اصلاحات طرحی به تصویب رسیده بود تا این شرکت بتواند با رایه ماشین آلات به معادن کوچک و متوسط آنان را نوسازی کند.

با افزایش درآمدهای نفتی و قدرت گرفتن واردات از یک سو و خصوصی سازی ناموفق هپکو از سوی دیگر این شرکت دستخوش تحولاتی نزولی شد. انتخاب بیژن زنگنه به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت در دولت محمود احمدی نژاد سبب شد تا برخی از پیمانکاران حامی دولت در قراردادهای خود با این شرکت تجدید نظر کنند. همان نهادهای نظامی که اینک سنگ اقتصاد مقاومتی را به سینه می زندد سبب شدند تا بخشی از بازار هپکو در بخش پیمانکاری از بین برود و عملا رو به زوال گذارد.

تحریم ها تیر خلاصی بر این شرکت شد. عوض شدن پی در پی مدیریت ها و خداحافظی شرکای تجاری باعث کند شدن تولید در این شرکت شده و عملا بخش بزرگی از ظرفیت های آن صرف ساخت کالاهای دیگر شد.

هپکو اینک رو به احتضار است و شاید اگر فریاد کارگران نبود کسی نمی خواست فرآیند تولید و سرمایه گذاری در این شرکت حفظ شود. پس از آن دولت نسخه هایی را برای احیای این شرکت نوشته که به نظر می رسد در دور جدید تولد آن باید به نکات مهمی توجه داشته باشد.

نخست اینکه حجم بزرگی از پروژه های عمرانی و معدنی در کشور وجود دارد که آنان نیازمند ماشین آلات جدید و نوسازی ماشین آلات قدیمی خود هستند از این رو سرمایه گذاری در احیای هپکو می تواند قابل برگشت و پر بازده باشد.

بهتر است مدیران جدید این شرکت به دنبال یافتن شرکای مطمئن و قابل اعتماد بود و با جوینت شدن با آنان به تولید محصولات سبک و متوسط خود روی آورند.

به نظر می رسد مدل قراردادهای خودرویی به مانند پژو و یا رنو بهتر است به عنوان الگو قرار بگیرد و هپکو بر اساس آن با بزرگان تولید کننده ماشین آلات معدنی و راهسازی به همکاری مشترک بپردازد.

اگر قرار است این شرکت تولیدی رقابتی داشته باشد بهتر است تا دولت نظام تعرفه ای خود را به گونه ای تنظیم شود که این شرکت از قالب انحصاری بیرون بیاید و همه بازیگران بتوانند در آن به فعالیت بپردازند. قطعا سرمایه گذاری در خدمات پس از فروش می تواند برگ برند هپکو در دور جدید باشد تا با سرویس دادن به موقع قادر باشد به رقابت با همتایان خود بپردازد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین