جمعه 10 فروردين 1403-1:38 شمسی /3/29/2024 1:38:29 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:14922
  • زمان انتشار:چهارشنبه 25 تير 1399-0:22
دپوی خودروهای ناقص، ادعای ساخت داخل قطعات را زیر سوال برد

در حال حاضر که دو سال از تحریم خودروسازی ایران می گذرد، ادعای های زیادی درباره داخلی‌سازی قطعات مطرح شده، با این حال این موضوع نمود چندان پر رنگی در تولید نداشته است.
کدام داخلی‌سازی؟
گفت و گوی روز گذشته یک استاد دانشگاه با "خودرونامه" علاوه بر شفاف سازی درباره موضوع "پلت فرم ملی"، یک نکته بسیار مهم دیگر را نیز در خود جای داده بود که به موضوع داخلی سازی قطعات در دوران تحریم اشاره داشت. امیرحسن کاکایی در گفت و گوی خود این پرسش را مطرح کرده بود که با وجود برخی ادعاها مبنی بر توان ساخت داخل قطعات پیشرفته به ویژه رایانه خودرو (ECU)، چرا هنوز پارکینگ خودروسازان پر است از محصولات ناقص.
نکته ای که این استاد دانشگاه مطرح کرده، نه قصه امروز، بلکه داستان همیشگی صنعت خودرو در این سال ها بوده است. اگر به عقب برگردیم و اظهارات مسوولان خودروسازی، قطعه سازی و البته وزارات صنعت را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد "داخلی سازی" آن هم در مقادیر بالا همواره مورد ادعای آنها بوده است. به عنوان مثال، تا پیش از دور نخست تحریم خودروسازی کشور در سال 91، گفته می شد خودروهای پرتیراژی مانند پراید و پژو 405 بالای 90 درصد داخلی سازی شده و بنابراین تولید آنها چندان وابسته به قطعات خارجی نیست. تحریم که از راه رسید، این ادعا به شدت مورد تردید قرار گرفت، چه آنکه تولید افتی سنگین را در سال های 91 و 92 به خود دید و پارکینگ های خودروسازان پر شد از محصولات ناقص (دارای کسری قطعه). هرچند اصل مشکل از ناحیه قطعات به اصطلاح های تک (دارای فناوری پیشرفته) بود، با این حال گاهی برخی خودروها به دلیل کمبود قطعاتی بسیار ساده امکان تجاری شدن پیدا نمی کردند و راهی پارکینگ ها می شدند. در آن مقطع ثابت شد ادعای داخلی سازی قطعات آن طور که مطرح می شد، واقعی نبوده و خودروهای داخلی بیش از تصورات موجود وابستگی خارجی داشتند. نکته دیگر اینجا بود تحریم ثابت کرد حتی اگر ادعای داخلی سازی بالای 90 درصد نیز واقعیت داشت، صنعت خودرو باز هم از محل همان 10 درصد وابستگی، با مشکل تولید مواجه خواهد بود. قطعات موردنظر از فناوری بالایی برخوردار و دسترسی به آنها از طریق منابع فرعی نیز (به دلیل محدودیت تولیدکنندگان در دنیا) سهل نبود و از همین رو این موضوع نقش محوری در بروز پدیده خودروهای ناقص و افت تولید داشت.
در حال حاضر نیز که دو سال از تحریم خودروسازی ایران می گذرد، ادعای های زیادی درباره داخلی سازی قطعات مطرح شده، با این حال این موضوع نمود چندان پر رنگی در تولید نداشته است. به ویژه در مورد توان داخلی سازی قطعات های تک از جمله ECU و کیسه هوا، شرکت های مختلف قطعه سازی اعلام کردند از توان ساخت داخل آنها برخوردارند و در مقاطعی حتی پای دانش بنیان ها و نهادهای نظامی نیز به میان آمد. گمان می رفت با توجه به طرح ادعای توان داخلی سازی قطعات های تک، تیراژ در حد چشمگیری افزایش پیدا کند و یا حداقل خودروهای ناقص کمتری تولید شود. این در حالی است که طبق آخرین اخبار، چیزی حدود 90 هزار دستگاه محصول ناقص به دلیل کسری قطعه در پارکینگ خودروسازان دپو شده است. دپوی این خودروها بیشتر در نتیجه کمبود قطعاتی است که وابستگی زیادی به خارج از کشور دارند و برخی شرکت های داخلی پس از تحریم صنعت خودرو در تابستان 97، برای بومی سازی آنها اعلام آمادگی و در ادامه خبر از ساخت شان دادند. با این حال اما تداوم پدیده خودروهای ناقص نشان می دهد ادعاهای مربوط به ساخت داخل قطعات های تک، آنقدر که در بوق و کرنا شد، واقعیت نداشته و صنعت خودرو کشور کماکان وابستگی زیادی به قطعات موردنظر دارد.   

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین