به گزارش خودرونامه، ادغام این دو ائتلاف بزرگ خودروسازی اما اگرچه اتفاقی جهانی در صنعت خودرو به شمار می رود، با این حال به احتمال فراوان خودروسازی ایران نیز از این اتفاق متاثر خواهد شد. تاثیر ادغام فیات-کرایسلر و گروه پژوسیتروئن بر صنعت خودرو ایران اما در سه سناریو کلی قابل بررسی است. سناریو نخست، "بازنگشتن پژوسیتروئن به ایران"، سناریو دوم،"همکاری دوباره پژوسیتروئن با خودروسازان ایرانی" و سناریو سوم نیز "ورود شرکت فیات و کرایسلر به ایران به همراه پژوسیتروئن". در این بین، به نظر می رسد با توجه به شرایط فعلی (تحریم خودروسازی کشور و منع قانونی ورود خودروسازان آمریکایی به ایران)، سناریو نخست، سناریو محتمل تری است. در حال حاضر فیات ایتالیا با کرایسلر آمریکا در ائتلاف مشترک قرار دارد و طبعا هر دو طرف می توانند در تصمیمات یکدیگر اعمال نظر کنند. بنابراین اگر ائتلاف فیات-کرایسلر با گروه پژو-سیتروئن ادغام و چهارمین خودروساز بزرگ جهان متولد شود،مانعی بزرگ بر سر راه بازگشت پژو به ایران ایجاد خواهد شد. در واقع این امکان قوی وجود دارد که کرایسلر آمریکا با استفاده از سهم خود در ائتلاف جدید (فیات-کرایسلر-پژو-سیتروئن) پژو شریک دیرینه و البته بی وفای خودروسازی کشور را از بازگشت به ایران در دورانی که تحریم ها لغو شوند، باز دارد. پژو پس از نقض توافق هسته ای و برجام توسط آمریکا در اردیبهشت 97، ارتباط با خودروسازی ایران را از ترس تحریم ها قطع کرد و ایران خودرو را تنها گذاشت. با توجه به تجربه قبلی و بازار بزرگی که پژو در ایران دارد، احتمال بازگشت این خودروساز فرانسوی به کشور پس از لغو تحریم های آمریکا بسیار محتمل است، منتها در حالتی عادی، نه حالا که بناست پژویی ها با کرایسلر فامیل شوند. آمریکایی ها پیش تر به پژو وعده داده اند که خودروساز فرانسوی از سال 2026 می تواند محصولات خود را به بازار این کشورعرضه کند و اگر این وعده عملی شود، پژو چشمش را بر بازار ایران خواهد بست.
اما هرچند عدم بازگشت پژو به ایران در صورت ادغام با فیات-کرایسلر، اتفاقی محتمل و قوی ترین سناریو به شمار می رود، اما در حالتی خوشبینانه این امکان نیز هست که پژویی ها شریک آمریکایی شان را برای حضور دوباره خود در ایران، راضی کنند. پژو خوب می داند که بازار خودرو ایران تا چه اندازه می تواند به فروش این شرکت کمک کند، بنابراین ارزش آن را دارد که برای بازگشت، با شریک آمریکایی اش وارد مذاکره شود. این سناریو البته در صورتی که آمریکایی ها به وعده شان عمل کرده و پژو را تا سال 2026 در بازار بزرگ خود بپذیرند، کاملا رنگ خواهد باخت.
در نهایت اما سناریو سوم که بسیار خوشبینانه و در شرایط فعلی تقریبا غیر محتمل به نظر می رسد، حضور همزمان پژو و دوستان آمریکایی و ایتالیایی اش در ایران است. این سناریو البته زمانی اجرایی خواهد شد که اولا تحریمی علیه خودروسازی کشور در کار نباشد و ثانیا روابط سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا حالتی عادی به خود بگیرد. در آن شرایط، خودروسازان آمریکایی دیگر ممنوعیتی بابت حضور در ایران ندارند و بنابراین می توانند از این بازار بزرگ خاورمیانه نهایت بهره را به همراه فیات و پژوسیتروئن ببرند.