به گزارش خودرونامه، اين سوال هنوز در ذهن كارشناسان بازار خودرو وجود دارد كه چرا حتي رقباي چيني كه به توليد ارزان و دامپينگ معروفند نتوانسته اند براي بازار خودروهاي زير 50 ميليوني چاره اي بيلانديشند و در تيراژي بالا محصولات خود را عرضه كنند.
بر اساس اين گزارش، قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو در شرایطی چندی پیش به امضا رسید که حالا مسوولان این سازمان از خودروساز فرانسوی انتظار دارند محصولات خود را تا حد امکان با قیمتهایی پایین در بازار کشور عرضه کنند.
آنطور که منصور معظمی رئيس هيات عامل ایدرو به «دنیایاقتصاد» گفته است، خودروهای فعلی این شرکت در ایران از قیمت بالایی برخوردارند؛ بنابراین در دور جدید حضور رنوییها در کشور، قیمتهای موردنظر باید شکسته شوند. به گفته معظمی، انتظار ایدرو از رنو، عرضه محصولاتی در محدوده قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان است.
این انتظار رئيس ایدرو در شرایطی است که قیمت تمام شده خودروهای پسابرجامی (مانند سایر خودروها) تابع یک سری مولفهها از جمله تعرفه، نرخ ارز، تورم بخشی و میزان داخلیسازی بوده و به این راحتیها نمیتوان قیمتها را پایین آورد.
طبق اعلام رنو، این شرکت قصد دارد دو محصول جدید به نامهای «نیو داستر» و «نیو سیمبول» را بهطور اختصاصی در ایران تولید و عرضه کند، هرچند به احتمال فراوان، محصول ارزان این شرکت یعنی کوئید نیز میهمان کشور خواهد شد.
در بین محصولات در نظر گرفته شده از سوی رنو در ایران اما بهنظر میرسد کوئید کاملا مستعد عرضه در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان و حتی کمتر از آن است. این خودرو با توجه به قیمت پایینی که دارد، اگر در تیراژ بالایی به تولید برسد، امکان عرضه آن با قیمتی حول و حوش 40میلیون تومان وجود خواهد داشت؛ بنابراین کوئید تنها محصولی است که میتواند بخشی از اهداف قیمتی مسوولان سازمان گسترش را در قرارداد رنو محقق کند.
با توجه به لیست موردنظر اما میتوان بهواسطه بررسی قیمتهای جهانی خودروهای مذکور و با در نظر گرفتن هزینههای تولید در ایران، به این پرسش مهم پاسخ داد که آیا رنوییها میتوانند انتظار مسوولان سازمان گسترش مبنیبر عرضه محصولات شان با قیمتهای پایین را برآورده کنند یا موفق به تحقق آن نخواهند شد.
تاريخچه توليد خودروهاي جديد در ايراتن نشان مي دهد كه اين خودروها معمولا بيشتر از قيمت پيش بيني شده به توليد رسيده اند كه ريشه آن در برخي از مسائل اساسي اقتصاد ايران از جمله نظام تعرفه اي، نبود بازار رقابتي، پايين نگه داشتن مصنوعي قيمت ارز و . . . نهفته است.
به نظر مي رسد هيچ كدام از خودروسازان مطرح دنيا تا زماني كه اين مشكلات حل نشود و نتوانند به ماندن ايران خودرو سايپا شبكه عظيمي را در حوزه خدمات پس از فروش ايجاد كنند، قادر باشند كه در اين بازار توفيقي به دست آورند.
شايد اين عدم توفيق بدان علت باشد كه هيچ كدام از خودروسازان نمي توانند سرمايه گذاري روي خدمات پس از فروش و ايجاد نماينگدي در سراسر كشور كنند از اين رو تا با ايران خودرو و سايپا به توافق نرسند قادر نخواهند بود خودرويي براي طبقه متوسط به پايين توليد كنند.