شنبه 1 ارديبهشت 1403-7:26 شمسی /4/20/2024 7:26:30 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:13792
  • زمان انتشار:پنجشنبه 5 تير 1399-18:16
با وجود رکود نسبی، قیمت خودروهای داخلی بالا رفت

این روزها نرخ ارز پی در پی در حال رکوردشکنی بوده و از مرز ۲۰ هزار تومان نیز رد شده، که این موضوع بدون تردید اثر مهمی بر بازار خودرو و منحنی قیمت آن گذاشته است.
تورم خودرو با ارز
به گزارش خودرونامه، بازار خودرو کشور این روزها و با وجود آنکه رکودی نسبی را تجربه می کند، با افزایش قیمت مواجه و کف آن به شش میلیون تومان رسیده است. رصد بازار خودرو نشان می دهد تنها طی یک هفته ده روز گذشته حداقل شش میلیون تومان به قیمت خودروهای داخلی اضافه شده است. این عدد به ارزانترین خودرو تولید داخل (پراید) اختصاص دارد و طبعا افزایش قیمت در مورد خودروهای دیگر به ویژه محصولاتی مانند پژوپارس و 206 و ...، بیشتر بوده است. 
رشد قیمت ها اما در حالی رخ داده که اولا طی یک ماه گذشته نزدیک به 100 هزار خودرو در دو طرح فروش فوق العاده و پیش فروش خودروسازان بزرگ عرضه شده و ثانیا حداقل 200 هزار دستگاه محصول نیز توسط ایران خودرو و سایپا طی فصل بهار به تولید رسیده است. فرض اولیه این است که 200 هزار دستگاه خودرو تولیدی موردنظر، قابل تجاری سازی بوده و  توسط خودروسازان تحویل مشتریان شده است. بنابراین با در نظر گرفتن 100 هزار خودرو مربوط به فروش فوق العاده و پیش فروش نیز در مجموع حداقل 300 هزار دستگاه خودرو طی سه ماه نخست امسال عرضه شده که معادل یک چهارم رقم مدنظر وزارت صنعت،معدن و تجارت برای تولید سالی جاری خودروسازان است. 
در این شرایط، این پرسش پیش می آید که دلیل رشد قیمت خودروهای داخلی طی یک هفته ده روز گذشته چیست؟ چرا با وجود رکود نسبی و عرضه 300 هزار دستگاهی، منحنی قیمت خودروها باز هم صعود کرد؟ به نظر می رسد بهترین پاسخ برای این پرسش، سرکشی های ارز باشد. این روزها نرخ ارز پی در پی در حال رکوردشکنی بوده و از مرز 20 هزار تومان نیز رد شده، که این موضوع بدون تردید اثر مهمی بر بازار خودرو و منحنی قیمت آن گذاشته است. شکی نیست که قیمت خودروهای داخلی در این سال ها از نرخ ارز پیروی کرده و هرگاه دلار و یورو و ... رشد داشته اند، منحنی قیمت خودروها نیز سر به صعود گذاشته است. این موضوع ریشه در تلاش شهروندان ایرانی برای حفظ ارزش پول شان دارد. ایرانی های گرفتار تحریم، به هر دری می زنند تا از طریق اموال و دارایی خود، ارزش پول شان را حفظ کنند و این دارایی ها، گاهی مسکن است، گاهی سکه، گاهی ارز و گاهی هم خودرو. هرچند خودرو ذاتا کالایی مصرفی در دنیا شناخته می شود، اما در ایران به دلایل مختلف به ویژه قیمتگذاری دستوری، در حکم کالایی برای حفظ ارزش پول نیز ظهور کرده است. در اثر سیاست سرکوب قیمت (نرخگذاری دستوری) فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها بالا رفته و کف آن این روزها به بالای 35 میلیون تومان رسیده است. بنابراین بسیاری از شهروندان به هر دری می زنند تا خودرو با نرخ کارخانه ای تهیه و آن را بازار آزاد بفروشند و از این مسیر، سودی هنگفت به دست بیاورند. در چنین فضایی طبعا آنها که مالک خودرو هستند نیز با در نظر گرفتن شاخص هایی مانند نرخ ارز و سکه، قیمت هایی متناسب با وضع کلی تورم و آنچه در قالب تورم انتظاری، پیش بینی می کنند، ارائه می دهند. در حال حاضر نیز با توجه به گردن کشی های ارز و تورم بالای کشور و نبود تصویری مثبت از آینده، خودرو بیش از گذشته حکم کالای حفظ کننده ارزش پول را پیدا کرده و طبیعی است که قیمت ها صعود کنند.
   

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین