جمعه 7 ارديبهشت 1403-22:41 شمسی /4/26/2024 10:41:31 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:13721
  • زمان انتشار:دوشنبه 26 خرداد 1399-0:51
چرا تقاضای پیش فروش خودرو کمتر از فروش بود؟

با پایان مهلت ثبت نام در پیش فروش دو خودروساز بزرگ کشور، مشخص شد تقاضای بسیار کمتری در مقایسه با فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا به ثبت رسیده که این موضوع به نوعی نشان از تداوم واسطه گری در بازار خودرو دارد. در طرح فروش فوق العاده خودروسازان، بیش از پنج میلیون نفر شرکت کردند و این در حالی است که پیش فروش ایران خودرو و سایپا میزبان تقاضای بسیار کمتری بود. این موضوع نشان می دهد، احتمال و میزان دستیابی به رانت در پیش فروش، کمتر از فروش فوق العاده و بوده و طبعا استقبال کمتری از آن به عمل آمده است.
پای رانت در میان است
خودرونامه: اما به نظر می رسد، اصلی ترین دلایل استقبال کمتر مشتریان از طرح پیش فروش نسبت به فروش فوق العاده، زمان تحویل و قیمت نامشخص است. در فروش فوق العاده، خودروسازان وعده داده اند که محصولات ثبت نامی را سه ماهه تحویل مشتریان می دهند. در این طرح همچنین قیمت ها قطعی بوده و تمام و کمال از مشتریان دریافت شده است. بنابراین با توجه به اختلاف بالا (حداقل 25 میلیون تومانی) بین نرخ کارخانه و بازار خودروها، استقبال از طرح فروش فوری بسیار زیاد بود، زیرا برندگان این طرح می توانند سه ماه دیگر و شاید هم زودتر، خودروهای خود را با قیمتی افزون بر آنچه برای خرید هزینه کرده اند، در بازار آزاد بفروشند. 
این در حالی است که در پیش فروش اخیر خودروسازان، شرایط متفاوتی در نظر گرفته شد، به نحوی که قیمت مشخص نبوده و زمان تحویل نیز طولانی تر است. در این بین، قطعی نبودن قیمت سبب شد پیش فروش برای خیلی ها که قصد سرمایه گذاری در بازار خودرو را دارند، از جذابیت لازم برخوردار نباشد. به عبارت بهتر، بسیاری از متقاضیان از بیم آنکه قیمت نهایی خودروها فراتر از تصورات و اهداف آنها باشد، قید شرکت در پیش فروش را زدند. این موضوع البته فقط مختص آنهایی که قصد سرمایه گذاری در بازار خودرو را دارند، نیست، چه آنکه برای مصرف کنندگان واقعی نیز قطعی نبودن قیمت محل تردید است. در واقع بخشی از این قبیل مشتریان نیز بیم آن را داشته اند که نتوانند از پس تامین مبلغ نهایی خودرو ثبت نامی خود (در موعد تحویل) بربیایند و از همین رو قید آن را زده اند. نکته دیگر اینجاست که دسته ای از مشتریان نیاز نسبتا فوری (در حد همان سه ماهی که برای فروش فوق العاده خودروها در نظر گرفته شد) داشتند و دارند و از همین رو در فروش قبلی شرکت کردند. این در حالی است که برخی از این قبیل مشتریان با توجه به طولانی تر شدن زمان تحویل در پیش فروش، انگیزه لازم را برای شرکت در این طرح پیدا نکردند.
بازه زمانی تحویل خودروها در پیش فروش، تا یک سال نیز در نظر گرفته شده که طبعا از انگیزه بسیاری از مشتریان (چه مصرف کنندگان واقعی و چه آنها که قصد سرمایه گذاری در بازار خودرو را دارند) کاسته است. البته برای برخی محصولات ارائه شده در پیش فروش، بازه های زمانی کمتر (حتی چهار ماه نیز) در نظر گرفته شد که این موضوع احتمالا استقبال از خودروهای موردنظر را در پی داشته است، هرچند قیمت آنها هم نهایی نیست و همچنین قطعیتی مبنی بر تحویل در موعد مقرر وجود ندارد. نهایی نبودن قیمت البته برای خودروهایی که موعد تحویل شان سال آینده است، بیشتر انگیزه مشتریان را برای شرکت در طرح پیش فروش پایین آورد، زیرا شورای رقابت معمولا سالی یکبار قیمت ها را تغییر می دهد. بنابراین احتمال افزایش قیمت خودروها با موعد تحویل سال آینده، بسیار بیشتر از محصولاتی است که بناست امسال تحویل شوند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که برخی خودروها (مانند شاهین) با موعد تحویل امسال، محصولات جدید به شمار می روند و طبعا خودروسازان و یا شورای رقابت باید قیمت آنها را پیش از فرا رسیدن زمان تحویل، اعلام کنند.
‌          

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین