در شماره دیروز "خودرونامه" ورود نهادهای نظامی به صنعت خودرو به ویژه به بخش قطعه سازی مورد بررسی قرار گرفت، موضوعی که از همان ابتدای مطرح شدن، نگرانی هایی را برای قطعه سازان بابت ظهور رقیب جدید، ایجاد کرد. حالا خبر می رسد فرمانده هوا و فضای سپاه در نشست عصر دیروز خود با مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور، به نوعی از ورود این نهاد نظامی به قطعه سازی صحبت به میان آورده و از فساد در قطعه سازی در صورت بروز انحصار، گفته است. سردار امیرعلی حاجی زاده که چندی پیش نیز میهمان ایران خودرویی ها بود، با بیان اینکه در بحث افزایش کیفی، ارزان سازی، کاهش مصرف سوخت و بومی سازی قطعات باید اقدامات بیشتری صورت گیرد، تاکید کرده "اگر قطعه ساز، انحصاری شود این شروع فساد است." وی اگرچه از روند داخلی سازی قطعات ابراز رضایت کرده، اما گفته که صنعت خودرو در خلق ایده و کیفیت دارای مشکلاتی است.
طبق آنچه از اظهارات فرمانده هوا و فضای سپاه بر می آید، حضور نهادهای نظامی در قطعه سازی قطعی شده و آنها قرار است داخلی سازی بخشی از قطعات موردنیاز صنعت خودرو را بر عهده بگیرند. آن طور که سردار حاجی زاده عنوان کرده، سپاه قرار است تجربیات خود را در بخش تحقیقات به صنعت خودرو منتقل کند. وی این را هم گفته که هوا و فضای سپاه در حوزه الکترونیک توانمند است و بنابراین می تواند تجربیات خود را در راستای رفع کاستی های موجود منتقل کند. هرچند ورود نظامیان به داخلی سازی قطعات از سال گذشته کلید خورده و حتی تفاهم نامه ای نیز میان وزارت صمت و این وزارتخانه برای داخلی سازی قطعات منعقد شده، اما اظهارات فرمانده هوا و فضای سپاه نشان می دهد این نهاد نظامی برای حضوری جدی در صنعت خودرو و به ویژه قطعه سازی برنامه دارد. تا پیش از اظهارات دیروز فرمانده هوا و فضای سپاه، گمان می رفت حضور نظامیان در صنعت خودرو، صرفا برای ساخت داخل برخی قطعات باشد، اما گویا قرار است از دل آن تلنگری نیز به قطعه سازان بابت انحصارگری شان (اتهامی که سال هاست مطرح می شود) زده شود. هستند ابرقطعه سازانی در کشور که متهم به انحصار در خودروسازی هستند و حتی گفته می شود انحصارگرایی آنها گاهی به قیمت خوابیدن خطوط تولید خودرو تمام شده است. این انحصارگرایی البته در دورانی که خودروسازان ارتباط مستقیم و بدون اختلال با خارجی ها داشته اند ، به پررنگی حالا که تحریم هستند، نبوده است. در روزگارغیر تحریمی، این چماق بالای سر صنعت قطعه بوده که اگر در تامین و عرضه قطعات سستی کنند، خودروسازان نیاز خود را از خارج تامین خواهند کرد، اما حالا با توجه به سختی های تحریم، ابرقطعه سازان به نوعی دست بالا را دارند. کسی چه می داند، شاید خودروسازان و حتی وزارت صمت هم بدشان نیاید رقیبی قدرتمند و ثروتمند که از قضا نظامی هم هست، در قامت رقیبی برای قطعه سازان ظهور کند و ورق را به نفع آنها برگرداند.
آیا نهادهای نظامی به ویژه سپاه، قرار است همان رقیب قدر قطعه سازان در آینده باشند؟ گذشت زمان پاسخ این پرسش را مشخص خواهد کرد.