جمعه 10 فروردين 1403-9:13 شمسی /3/29/2024 9:13:19 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:12659
  • زمان انتشار:يکشنبه 18 خرداد 1399-0:29
خودروسازان از پس تعهدات بر می آیند؟

با توجه به اینکه خودروسازان کلی تعهدات معوق دارند و همچنین اوضاع تولید نیز چندان رو به راه نیست، این نگرانی هست که تحویل خودروها در بازه های زمانی تعیین شده صورت نگیرد.
فروش پشت فروش
به گزارش خودرونامه، با پایان مهلت ثبت نام در فروش فوق العاده و انجام قرعه کشی برای مشخص شدن منتخبین ظرف امروز و فردا، دو خودروساز بزرگ کشور پیش فروش جدید خود را نیز کلید خواهند زد. بنابر اعلام مسوولان ایران خودرو و سایپا، در مجموع قرار است 75 هزار دستگاه محصول در طرح پیش فروش این دو شرکت عرضه شود. در این بین، ایران خودرو سهمی 45 هزار دستگاهی دارد و از فردا هجدهم خرداد، پیش فروش خود را آغاز می کند و سایپا نیز 30 هزار دستگاه خودرو را در معرض فروش قرار خواهد داد.
در مورد اجرای این پیش فروش اما دو نکته وجود دارد. نخست اینکه، خودروسازان می خواهند بلافاصله پس از اتمام قرعه کشی فروش فوق العاده خود، اقدام به پیش فروش کنند. آنها در طرح فروش فوق العاده، 25 هزار دستگاه محصول را باید ظرف سه ماه آینده تحویل مشتریان دهند و در پیش فروش نیز که سقف زمانی تحویل یک سال است، 75 هزار خودرو عرضه خواهد شد. با توجه به اینکه خودروسازان کلی تعهدات معوق دارند و همچنین اوضاع تولید نیز چندان رو به راه نیست، این نگرانی هست که تحویل خودروها در بازه های زمانی تعیین شده صورت نگیرد. تازه این را هم نباید فراموش کرد که قرار است طی سال جاری سه فروش فوق العاده دیگر انجام شود و احتمال پیش فروشی دیگر نیز هست. تمامی این مسائل، تحویل خودروهای ثبت نامی در موعد مقرر را زیر سوال می برد و این نگرانی را ایجاد می کند که کوه تعهدات معوق خودروسازان بلندتر شود. البته طبعا اگر روند تامین قطعات در این شرایط تحریم و چالش های ایجاد شده از ناحیه کرونا، بهبود یابد، می توان به کمرنگ تر شدن مسئله تحویل خودروهای ثبت نامی امیدوار بود، هرچند حذف آن به نظر غیر ممکن می رسد. در واقع با روندی که خودروسازان در فروش فوق العاده و پیش فروش در نظر گرفته اند، ضمن برجا ماندن چالش تعهدات معوق، بعید است خودروهای ثبت نامی جدید و آینده نیز سر وقت مقرر تحویل شوند. هستند مشتریانی که ماه ها از موعد تحویل خودروهای ثبت نامی آنها گذشته، اما خبری از تحویل نیست و از همین رو اقدام خودروسازان مبنی بر انجام فروش های جدید، نگرانی و نارحتی آنها را سبب شده است. این دسته از مشتریان معتقدند خودروسازان ابتدا باید تعهدات معوق خود را اجرا و سپس اقدام به فروش جدید کنند.
اتفاقا نکته دوم در مورد پیش فروش قریب الوقوع خودروسازان اینجاست که این اقدام احتمالا با دستور وزارت صنعت،معدن و تجارت انجام می شود. در واقع به نظر می رسد وزارت صمت که به دنبال کاستن از التهاب بازار خودرو است، خودروسازان را بر آن داشته تا بلافاصله پس از قرعه کشی فروش فوق العاده، اقدام به پیش فروش کنند. از طرفی، با توجه به شروط این پیش فروش و همچنین انجام قرعه کشی برای انتخاب برندگان، می توان ردپای وزارت صمت را در آن دید.
وزارت صمت می خواهد به واسطه فروش فوق العاده و پیش فروش، عرضه خودرو را افزایش داده و دست دلالان و واسطه گران را کوتاه کند، آن هم با قیمت هایی دستوری و بسیار پایین تر از بازار. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند تا وقتی خودرو دو نرخی باشد، دلالی و واسطه گری و تقاضای کاذب هم هست و الزام به فروش بدون پشتوانه تولیدی لازم، تعهدات معوق خودروسازان و بی اعتمادی مشتریان به آنها را افزایش خواهد داد. 

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین