پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-7:47 شمسی /4/25/2024 7:47:38 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:12634
  • زمان انتشار:سه شنبه 13 خرداد 1399-0:23
۵.۵ میلیون نفر در فروش فوق العاده شرکت کردند

بخشی از ثبت نام کنندگان در فروش فوق العاده خودرو رسما دلال نیستند، اما قصدشان این است که اگر در قرعه کشی برنده شدند، خودرو دریافتی را در بازار آزاد بفروشند و یک شبه میلیون ها تومان سود ببرند. 
لشکرِ خودروخواهان
در بزرگترین بخت آزمایی بازار خودرو ایران، تا این لحظه بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت کرده اند تا رکورد جدیدی از تقاضا برای خودروهای داخلی به ثبت برسد. دو خودروساز بزرگ کشور از هفته پیش طرح فروش فوق العاده خود را آغاز کرده اند، طرحی که قرار است در آن به واسطه قرعه کشی تنها ۲۵ هزار محصول عرضه شود. با وجود در نظر گرفتن این عدد محدود، خبر می رسد بیش از ۵.۵ میلیون تقاضا برای خرید این ۲۵ هزار دستگاه محصول در سایت فروش خودروسازان به ثبت رسیده است. با توجه به این عدد، شانس برنده شدن در بخت آزمایی بزرگ خودرو (تا الان) یک به ۲۲۰ است. در واقع از هر ۲۲۰ نفر، تنها نام یکی از ۵/۵ میلیون ثبت نام کننده فعلی، از گوی خارج خواهد شد. البته با توجه به باز بودن سایت فروش خودروسازان تا چهاردهم خرداد، احتمال بالا رفتن تعداد ثبت نام کنندگان و عبور از مرز شش میلیون نفر نیز وجود دارد و بنابراین هرچه به پایان ثبت نام نزدیک می شویم، شانس برنده شدن در بخت آزمایی خودرو کمتر می شود. 
اما پرسشی که استقبال عظیم شهروندان از طرح فروش فوق العاده خودرو، ایجاد کرده این است که این همه تقاضا از کجا آمده و نشانه چیست؟ به نظر می رسد آنچه سبب شده بیش از ۵/۵ میلیون نفر در فروش فوق العاده شرکت کنند، برداشته شدن برخی شروط اولیه ثبت نام است. البته قابل پیش بینی بود که استقبال زیادی از این طرح صورت گیرد، اما با توجه به دو پیش شرط قبلی شامل ارائه چک صیادی و پرداخت ۵۰ درصد مبلغ خودرو هنگام ثبت نام، گمان نمی رفت تقاضا تا این حد بالا برود. اگر این دو پیش شرط همچنان برقرار بود، قطعا تقاضا برای شرکت در فروش فوق العاده، عدد بسیار کمتری را ثبت می کرد زیرا برخی از ثبت نام کنندگان فعلی قطعا در مورد ارائه چک مشکل داشتند و خیلی های دیگر نیز اصلا از توان مالی لازم برای پیش پرداخت ۵۰ درصدی برخوردار نبودند. 
اما ثبت تقاضای ۵/۵ میلیون نفری در فروش فوق العاده، نشان از تقاضای خاموش در بازار خودرو دارد. تا پیش از این، خیلی ها اصلا موفق به ثبت نام در طرح های فروش نمی شدند، زیرا به محض تکمیل ظرفیت، سایت فروش خودروسازان بسته می شد. بنابراین با توجه به باز بودن سایت های فروش خودروسازان تا چهاردهم خرداد و بدون محدودیت از حیث پر شدن ظرفیت، تقاضاهای خاموش و ناکام در بازار خودرو، سربرآورده اند تا شانس خود را برای برنده شدن در بخت آزمایی بزرگ خودرو امتحان کنند. هرچند وزارت صنعت،معدن و تجارت به دنبال حذف دلالی و واسطه گری در بازار خودرو است، اما تردیدی وجود ندارد که بخشی از تقاضای عظیم ثبت شده برای فروش فوق العاده را همان به اصطلاح دلال ها و واسطه گران تشکیل می دهند. طبعا بخشی دیگر از ثبت نام کنندگان نیز رسما دلال نیستند، اما قصدشان این است که اگر در قرعه کشی برنده شدند، خودرو دریافتی را در بازار آزاد بفروشند و یک شبه میلیون ها تومان سود ببرند. این در حالی است که در جمع ثبت نام کنندها، مصرف کنندگان واقعی نیز قطعا حضور دارند، همان هایی که بارها شانس خود را برای خرید خودرو با نرخ کارخانه ای امتحان کرده و ناکام مانده اند. این دسته از شهروندان به دنبال استفاده از خودرو هستند و قصد اولیه برای فروش ندارند، مگر آنکه در آینده نظرشان عوض شود.
 

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین