شنبه 1 ارديبهشت 1403-15:15 شمسی /4/20/2024 3:15:22 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:12609
  • زمان انتشار:يکشنبه 11 خرداد 1399-0:27
وابستگی به قطعات خارجی کم می شود؟

این روزها که خودروسازی ایران تحریم است و به دلیل محدود شدن ارتباط با خارج، امکان تامین بخشی از قطعات موردنیاز این صنعت وجود ندارد، صنایع نظامی و دفاعی کشور به کمک آن آمده اند تا دانش فنی خود را برای داخلی سازی در اختیار ایران خودرو و سایپا بگذارند. طی حدودا 22 ماهی که از تحریم خودروسازی ایران می گذرد، مسوولان نظامی کشور بارها اعلام کرده اند که آماده انتقال دانش فنی خود به این صنعت در راستای داخلی سازی قطعات هستند. 
سلام نظامی به خودروسازی
به گزارش خودرونامه، خودروسازی ایران طی این سال ها هرزگاهی میزبان مقامات ارشد نظامی، از فرماندهان نیروی انتظامی گرفته تا مسوولان وزارت دفاع و سپاه، بوده است. اگرچه در سال های دورتر، بازدید نظامیان از خودروسازی، بیشتر به مسوولان ناجا و راهور ناجا مربوط می شد و در راستای بهبود ارتباط خودروسازان و پلیس (با توجه به اختلافات فی مابین) صورت می گرفت، اما جنس بازدیدها در حدودا دو سال گذشته فرق کرده و دوستانه تر شده است. 
این روزها که خودروسازی ایران تحریم است و به دلیل محدود شدن ارتباط با خارج، امکان تامین بخشی از قطعات موردنیاز این صنعت وجود ندارد، صنایع نظامی و دفاعی کشور به کمک آن آمده اند تا دانش فنی خود را برای داخلی سازی در اختیار ایران خودرو و سایپا بگذارند. طی حدودا 22 ماهی که از تحریم خودروسازی ایران می گذرد، مسوولان نظامی کشور بارها اعلام کرده اند که آماده انتقال دانش فنی خود به این صنعت در راستای داخلی سازی قطعات هستند. ابتدا وزارت دفاع بود که اعلام کرد می تواند ایران خودرو و سایپا را در عرصه داخلی سازی به ویژه در بخش های دارای فناوری پیشرفته (های تک) کمک کند و حالا سپاه نیز برای امداد خودروسازی دست یاری دراز کرده است.
اواخر هفته گذشته سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوا و فضای سپاه از نمایشگاه دستاوردهای ایران خودرو بازدید کرد. وی در جریان این بازدید، تاکید کرد که "ما (مجموعه هوا و فضای سپاه) یک صنعت فناورانه دراختیار داریم که بدون محدودیت آماده انتقال آن به صنعت خودرو کشور هستیم." این برای سومین بار در طول دوران تحریم (22 ماه گذشته) است که یک مقام ارشد نظامی از صنایع خودرو کشور بازدید و برای کمک به خودروسازان اعلام آمادگی می کند. پاییز سال گذشته نیز امیرسرتیپ حاتمی وزیر دفاع ضمن بازدید از سایپا اعلام کرد  "انباشت دانش و زیرساخت‌های صنعتی که در صنایع دفاعی کشور وجود دارد، با تغییراتی کوچک می‌تواند زمینه ساز کمک به خودروسازان باشد." وی این را هم گفت که "وزارت دفاع به رهبری و رییس جمهوری قول داده هر جا لازم باشد، به خودروسازی کمک کند."
وزیر دفاع اما چندی بعد به ایران خودرو هم رفت و تفاهمنامه ای را با این این شرکت در راستای داخلی سازی قطعات خودرو به امضا رساند. وی در آن مقطع اعلام کرد "قطعات حساس خودرو مانند توربو شارژ، سامانه ضد قفل ترمز، رایانه خودرو، انواع حس گرها، کمربند ایمنی و مجموعه کیسه هوا، توسط متخصصین صنایع دفاعی و شرکت های دانش بنیان، تولید و در اختیار خودرو سازان قرار می گیرد."  اعلام آمادگی وزارت دفاع برای کمک به خودروسازی اما نگرانی هایی را برای قطعه سازان مبنی بر موازی کاری ایجاد کرده بود، هرچند وزیر دفاع رسما اعلام کرد حضور در خودروسازی، ماموریتی بوده و این وزارتخانه قصد ندارد رقیب بخش خصوصی (قطعه سازان) شود. 
پس از وزارت دفاع اما حالا سپاه نیز آن طور که فرمانده هوا و فضا گفته، برای کمک به خودروسازان اعلام آمادگی کرده است. هرچند این موضوع که سپاه دقیقا در ساخت و تامین چه قطعاتی قصد همکاری با خودروسازان را دارد، رسانه ای نشده، اما به نظر می رسد محورهمکاری و کمک احتمالی، قطعات به اصطلاح "های تک" مانند ترمز ضدقفل و کیسه هوا و ECU است. گفته می شود صنایع نظامی و دفاعی کشور طی این سال ها پیشرفت های زیادی در عرصه فناوری و تکنولوژی داشته اند که بخشی از آن می تواند سایر صنایع داخلی به ویژه خودروسازی را نیز منتفع کند. در حال حاضر بیشترین مشکل خودروسازان با توجه به تحریم، محدودیت تامین قطعات پیشرفته مانند ترمز ضدقفل، کیسه هوا، ECU و توربوشارژ است که به گفته مسوولان دفاعی و نظامی کشور، امکان ساخت آنها وجود دارد. باید منتظر ماند و دید سرانجام همکاری خودروسازان و صنایع دفاعی و نظامی کشور به کجا می رسد و آیا از پس از این دوستی می توان وابستگی به قطعات خارجی را کاهش داد؟
  

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین