پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-2:43 شمسی /4/25/2024 2:43:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:12543
  • زمان انتشار:چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399-0:56
لیست شورای رقابت نشان می‌دهد

امروز لیستی منتسب به شورای رقابت در رسانه ها انتشار یافت که در آن، قیمت جدید خودروهای داخلی اعلام شده بود. این در حالی است ستاد تنظیم بازار هنوز قیمت های جدید را اعلام نکرده است. قیمت های منتشره در این لیست اما با ابهامات و پرسش هایی مواجه است و این امکان وجود دارد که ستتاد تنظیم بازار نرخ های دیگری را اعلام کند.
قیمت خودرو زیر کف
به گزارش خودرونامه، در شرایطی که ستاد تنظیم بازار همچنان قیمت خودروهای داخلی را منتشر نمی کند، امروز لیست قیمتی منتسب به شورای رقابت در رسانه ها انتشار یافت، لیستی البته پر ابهام و سوال برانگیز.  در خبر منتشره از سوی خبرگزاری فارس، عنوان شده که "طبق جدیدترین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو (تدوین شده توسط شورای رقابت)، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص و جهت اجرا به این بنگاه های تولیدی ابلاغ شد." در خبر موردنظر تاکید شده که محصولات ایران خودرو افزایش قیمتی متوسط 10 درصدی را داشته و خودروهای سایپا نیز به طور میانگین تا 23 درصد امکان افزایش قیمت خواهد داشت. این افزایش قیمت ها به مصوبه اسفند سال گذشته شورای رقابت مربوط می شود و نشان می دهد این شورا از چند ماه پیش مهیای ورود دوباره به ماجرای قیمتگذاری خودرو بوده است. لیست اعلامی اما ابهاماتی را در خود جای داده و به نظر می رسد قیمت های مندرج در آن، نهایی نیستند. نخستین و اصلی ترین ابهام این لیست، قیمت در نظر گرفته شده برای برخی خودروهای پرتیراژ به ویژه پراید است. در خبر منتشره، قیمت پراید 131 (تنها مدل باقیمانده از خانواده پراید) 37 میلیون و 400 هزار تومان اعلام شده، حال آنکه این محصول در حال حاضر نیز تقریبا همین قیمت را دارد. یا مثلا قیمت کارخانه ای فعلی پژو 405 بالغ بر 63 میلیون تومان است، حال آنکه در لیست قیمتی منتسب به شورای رقابت، نرخ جدید این محصول حتی به 60 میلیون تومان هم نمی رسد. این ابهام (کمتر بودن قیمت مدنظر شورای رقابت نسبت به نرخ های فعلی) تقریبا در مورد همه خودروهای داخلی که نامشان در لیست موردنظر آمده، وجود دارد.
اما آن طور که در لیست منتشره به چشم می آید، نرخ بهمن ماه 97 به عنوان قیمت پایه خودروها لحاظ و افزایش 10 تا 23 درصدی قیمت نیز بر اساس نرخ های موردنظر اعمال شده است. به عنوان مثال، قیمت پایه (بهمن 97) برای پراید هاچ بک (111)، 33 میلیون و 400 هزار تومان لحاظ و شورای رقابت مجوز افزایش 7/10 قیمت این خودرو را صادر کرده تا نرخ آن به 36 میلیون و 900 هزار تومان برسد. این در حالی است که آخرین قیمت در نظر گرفته شده برای خودرو موردنظر توسط سایپا، حدود 40 میلیون تومان بوده است. حال مشخص نیست در لیست منتسب به شورای رقابت، تغییر قیمت چگونه محاسبه شده که قیمت جدید پراید 111 و دیگر خودروها از نرخ قبلی آنها کمتر است. در خبر منتشره آمده که افزایش 10 تا 23 درصدی قیمت خودروها، تا اسفند 98 محاسبه شده، اما شورای رقابت برای سال 99 و با توجه به هزینه های تحمیلی از ناحیه تحریم، پنج درصد دیگر نیز به قیمت خودروهای داخلی اضافه کرده است. با در نظر گرفتن این پنج درصد نیز باز هم قیمت برخی خودروها به نرخ فعلی آنها نمی رسد. 
در این شرایط باید منتظر ماند و دید آیا ستاد تنظیم بازار نیز با استناد به لیست مدنظر شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام خواهد کرد یا تغییرات اساسی در آن شکل می دهد. 

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین