جمعه 7 ارديبهشت 1403-16:45 شمسی /4/26/2024 4:45:46 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:11505
  • زمان انتشار:جمعه 19 ارديبهشت 1399-12:7
نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو:

نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو گفت: ایران 400 هزار تن تایر در سال مصرف می‌کند. از این رقم، 250هزار تن از تولید داخل تامین می‌شود و بقیه وارداتی است.
150 هزار حلقه تایر سنگین در گمرکات مانده است

به گزارش خودرونامه، تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان مواد اولیه ساخت تایر خودرو متوقف شده است. این در حالیست که واردکنندگان تایر نیز از حدود 10 ماه پیش تاکنون ارزی دریافت نکرده‌اند و تایرهای وارداتی در گمرک مانده و در حال تخریب هستند. ادامه این جریان می‌تواند کشور را با بحران کمبود تایر رو‌به‌رو کند. بحرانی که در پی آن چرخ بسیاری از صنایع از چرخیدن بازمی‌ماند. 

احمدرضا متقــی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، در تشریح این موضوع گفت: تنها راه تامین مواد اولیه تولید تایر که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد، همان واردات بود و این مواد در داخل کشور تولید نمی‌شود. در نتیجه در شرایط حاضر تولیدکننده چاره‌ای ندارد جز اینکه با ارز نیمایی یا ارز آزاد، مواد موردنیاز خود را تامین کند.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود در اثر توقف عرضه ارز 4200 تومانی به واردات مواد اولیه ساخت تایر، بهای تایر خودرو از 70 تا 100 درصد افزایش پیدا کند و بر قیمت تمام شده خودرو هم تاثیر بگذارد.

متقی ادامه داد: با این همه این اتفاق نیز اجتناب‌ناپذیر است. در شرایطی که منابع ارزی کشور برای واردات کافی نیست، چاره‌ای جز اِعمال این محدودیت‌ها وجود ندارد و تولیدکننده باید خود، بهای مواد مورد نیازش را بپردازد.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک اضافه کرد: آنچه در این مجال جای نگرانی دارد، این است که تایر مورد نیاز صنایع کشور یا با تولید داخل و یا با واردات تامین می‌شود. وقتی از توان تولید کاسته می‌شود، تقاضا برای محصول وارداتی بالا می‌رود. اما واردات لاستیک هم روزگار خوبی را سپری نمی‌کند. واردکننده هم به ارز 4200 تومانی نیاز دارد اما کمبود ارز در کشور دامن او را هم گرفته است.

متقی در ادامه اظهار کرد: حدود 10 ماه است که واردکنندگان تایر ارزی برای واردات دریافت نکرده‌اند و اکنون دست‌کم 150هزار حلقه  تایر سنگین مدت‌هاست در گمرکات مانده و در معرض تخریب است و چون ارز 4200 تومانی در اختیار واردکننده نیست، نمی‌توان آنها را دریافت کرد.

او افزود: تاجر یا باید هزینه ترخیص را خود پرداخت کند که ورشکست می‌شود و یا باید از مصرف‌کننده بگیرد که در آن صورت هم فشار بر مشتری می‌آید. شاید اگر در سیاست‌های ارزی شفافیت وجود داشت، این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

این کارشناس همچنین گفت: ایران 400 هزار تن تایر در سال مصرف می‌کند. از این رقم، 250هزار تن از تولید داخل تامین می‌شود و بقیه وارداتی است. توجه داشته باشید واردات تایر فرآیندی زمان‌بر است و شیوع کرونا نیز بر کاهش سرعت واردات دامن خواهد زد. در نتیجه در شرایط کنونی واردات بین 2 تا 4 ماه زمان می‌برد.

منبع: برنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین