جمعه 14 ارديبهشت 1403-20:15 شمسی /5/3/2024 8:15:51 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:11427
  • زمان انتشار:پنجشنبه 11 ارديبهشت 1399-22:11

خط تولید موتور دیزلی خودروهای سنگین و تجاری با استاندارد یورو۴ و ۵ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرکت ایدم از زیرمجموعه‌های ایران خودرو دیزل به بهره برداری رسید. 
افتتاح خط تولید موتور دیزلی در ایدم

به گزارش خودرونامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه با مدیران و کارکنان شرکت ایران خودرو دیزل تبریز (ایدم) با تبریک روز کارگر به همه کارگران تلاشگر و پر توان ایران در سراسر کشور گفت: سرمایه واقعی یک کشور نیروی انسانی آن است و به همت همه نیروها و تلاشگران عرصه تولید اعم از کارگران، مهندسین و متخصصین مختلف موفق شدیم از شرایط سخت عبور کنیم و توفیقات خوبی را نیز کسب نماییم که در عمل مدیون زحمات و ایثار این عزیزان هستیم. رضا رحمانی افزود: برنامه های افتتاح که امروز در آذربایجان شرقی انجام می‌شوند مصداق عینی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هستند و در حقیقت نمود عینی جهش تولید به شمار می آیند. وی با اشاره به گزارش مدیر عامل شرکت ایران خودرو از میزان تولیدات ایران خودرو دیزل اضافه کرد: در همین واحد از ۲۰۰۰ دستگاه تولیدی در سال ۹۷، هم اکنون برای تولید ۱۲ هزار دستگاه در سال ۹۹ برنامه ریزی شده است. رحمانی تصریح کرد: صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی علاوه بر این که سهم ویژه ای در اقتصاد ملی دارند و این مهم در سایر کشورها به خصوص در کشورهای صنعتی مورد توجه است در اشتغالزایی نیز جایگاه قابل توجهی دارند.

وی گفت: طبق آمار های موجود صنعت خودرو در کشور ما نیز به لحاظ حجم سرمایه گذاری و اشتغال زایی از جایگاه مهمی برخوردار است و به تناسب از مسائل و مشکلات خاص خودش را نیز دارد.

 وزیر صمت تصریح کرد: سال ۹۷ اوج بحران های صنعت خودرو کشور بود و به دلایلی تولید افول کرده و میزان تولید روزانه دو خودروساز بزرگ کشور بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دستگاه بود که بخش عمده‌ای از تولیدات نیز ناقص بوده و به کف پارکینگ خودروسازان منتقل می‌شد، در همین راستا در مقطعی خودروهای دپو شده در کف پارکینگ خودروسازان حتی به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه رسید. رحمانی گفت: این در حالی بود که در همان ایام برای بیش از یک میلیون دستگاه خودرو از سوی خودروسازان تعهد ایجاد شده بود و همچنین به طور همزمان شاهد تحریم ها به صورت کاملاً هدفمند بودیم. وی افزود: در همان شرایط خاص این صنعت، یک همت والایی در این حوزه شکل گرفت و برنامه جامع اصلاح صنعت خودرو با همکاری خود دست اندرکاران این صنعت اعم از انجمن های تخصصی و تشکل های مرتبط و همچنین برخی دانشگاه ها، تدوین شده و در دستور کار قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: عمده ترین توجه در برنامه اصلاح صنعت خودرو موضوع افزایش تولید در آن مقطع بود و امروز شاهد آن هستیم که فقط در شرکت ایران خودرو و با وجود برخی محدودیت های بکارگیری نیروها به سبب شیوع کرونا، باز هم روزانه بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو تولید روانه بازار می‌شود و البته مجموع آمار تولیدات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور هم اکنون بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو در روز است. رحمانی تصریح کرد: امسال برنامه های ویژه ای نیز در این حوزه داریم و بر خلاف تصور عده ای بابت وجود مشکلاتی خاص در مسیر تولید کشور، شخصاً اعتقاد دارم که توان لازم برای افزایش تولید در صنعت خودرو وجود دارد و در همین راستا از همه شرکت های خودرو سازی خواسته ایم برنامه سال ۹۹ خود را ارائه کنند. وی گفت: در دوره جدید تحریم ها یکی از اتفاقات مهم در صنعت خودرو توجه به توان داخلی در تامین قطعات بود و یکی از آثار مهم آن موضوع اشتغال افراد در این صنعت بود، در سال ۹۷ انجمن قطعه سازان در نامه‌ای از بیکاری حدود ۲۸۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی کشور خبر داد که بعد از تمهیدات اتخاذ شده و افزایش تیراژ تولید خودرو، همین انجمن در نامه‌ای دیگر اعلام کرد نه تنها ۲۸۰ هزار نفر مربوط به کار خود بازگشته اند بلکه ۴۰ هزار نفر جدید نیز در این صنعت بکارگیری شده اند. رحمانی تاکید کرد: در خودروهای تولیدی فعلی کشور سهم ساخت داخل بیشتر شده و با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از واردات انواع قطعات صنعت خودرو باید داخلی سازی شود. وی افزود: سال گذشته و در سایه یک کار جهادی نهضت ساخت داخل در دستور کار همه عزیزان مجموعه صنعت کشور قرار گرفته و ما از برآورد دستیابی به دو میلیارد دلار داخلی سازی انواع قطعات و تجهیزات به رقمی بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیدیم که متناسب با آن عدد داخلی سازی صنعت خودرو نیز از پیش بینی های موجود جلوتر بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز در تامین نیاز بازار خودرو با یک نیاز واقعی و یک تقاضای غیر واقعی و مقطعی نیز مواجه هستیم که به عنوان نمونه در سال گذشته تعداد تقاضای خودروی کشور بیش از ۶ میلیون دستگاه بوده که در عمل مصرف واقعی خودرو این رقم نیست و دلایل خاص خود را دارد.

 رحمانی تصریح کرد: ما با حفظ روند مثبت تولیدات خوودریی، توانستیم تا حد زیادی این حجم از تقاضا را مدیریت کنیم، هم اکنون ظرفیت تولید خودروی کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که در همین راستا از تمامی خودروسازان درخواست کردیم تا آنجا که ممکن است از این ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو حداقل تولیدات خودرویی کشور باید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه باشد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده جای امیدواری است که روند تولیدات این صنعت در سال ۹۹ تا از سال ۹۸ نیز بهتر شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد اولویت نخست ما در این صنعت توجه به ساخت داخل است و در گام بعدی باید حتماً افزایش تیراژ تولیدات در دستور کار قرار گیرد. رحمانی با اشاره به برنامه اصلاح ساختار شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور گفت: در قالب این برنامه فعال سازی سرمایه های راکد این دو شرکت که حتی می تواند در قیمت تمام شده خودرو نیز عامل موثری باشد در حال پیگیری جدی است و مقرر شده این دو شرکت اموال و املاک غیر تولیدی و شرکت های تابعه خود را واگذار کنند. رحمانی ادامه داد: ظرفیت های لازم در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد تا انتظاری که مردم از این صنعت دارند به خوبی برآورده شود و کافی است تصمیمات بجا و درست در این حوزه اتخاذ شود و کما اینکه در این مدت و در خصوص حذف فعالیت برخی از شرکت های چند لایه در این بخش صنعتی کشور اقدام کردیم و خوشبختانه دستگاه های نظارتی و حتی قضایی نیز در این خصوص به کمک ما آمده و گام های موثری نیز برداشته شده است.

وی تصریح کرد در بسیاری از بخش های مختلف صنعتی کشور پیشرفت های خوبی حاصل شده و به عنوان نمونه در همین شرایط شیوع کرونا شاهد جهش تولید در انواع اقلام بهداشتی در سطح کشور بودیم که امروز علاوه بر تامین نیازهای کشور در آستانه صادرات این اقلام نیز قرار گرفته ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدید خود از یک واحد مردمی تولید ماسک بهداشتی در تبریز گفت: ما به جز یک قلم کالا که در مقطعی مجبور به واردات بودیم در سایر کالاها و ملزومات بهداشتی خوشبختانه میزان تولید، نیاز کشور را تامین نموده است. رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همین شرکت ایران خودرو دیزل تبریز عملاً در آستانه ورشکستگی بود و با وجود بدهکاری در شرف تعطیلی بود، همین هدف گذاری انجام شده برای افزایش تولیدات مفهوم واقعی جهش تولید است که در شرکت ایران خودرو دیزل تبریز به وقوع پیوسته است. وزیر صمت اضافه کرد: باید روی تنوع محصولات صنعت خودروی کشور بیش از این کار کنیم و این نیاز بازار مصرف است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

رحمانی با اشاره به شیوع کرونا در سطح جهان تصریح کرد: این اتفاق در ایجاد فرصت های جدید همکاری با برخی از کشورها موثر واقع خواهد شد و با این حال در تامین برخی اقلام اساسی هم محدودیت هایی برای کشور ایجاد خواهد کرد که در این خصوص در حال برنامه ریزی و تحلیل دقیق شرایط هستیم.

وی تاکید کرد: پسا کرونا به صورت ویژه در حوزه صنعت می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود و باید به دقت مطالعه و رصد قرار گیرد وزیر صنعت معدن و تجارت در پایان تصریح کرد دشمنان کشورمان در سایه تحریم های تحمیلی خود منتظر تعطیلی واحدهای صنعتی ما بودند که امروز برخلاف این تصور نه تنها تعطیلی نداشتیم بلکه واحدهای ما شاهد افتتاح طرح‌های توسعه خود نیز هستند و این بسیار ارزشمند است و باید این روند به جد و با تمام قدرت تداوم یابد کما اینکه در همین شرایط تعداد زیادی از طرح های آماده بهره برداری و قابل افتتاح موجود هستند و در سال جهش تولید آنها را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این مراسم از عرضه ۱۲ هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری و سنگین در سال جاری خبر داد و افزود: این تعداد در سال ۱۴۰۰ نیز به ۲۳ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. فرشاد مقیمی در نشست مربوط به بهره برداری از پروژه های توسعه‌ای ایران خودرو دیزل در شهر تبریز با حضور وزیر صمت و مقامات استانی ضمن گرامیداشت روز کارگر، تاکید کرد: تولید و عرضه محصولات اکثر محصولات ایران خودرو دیزل با اعلام نیازمندی ها از سوی بهره برداران آن که در نهادهای حاکمیتی قرار دارند محقق می شود. وی تصریح کرد: با عقد تفاهم نامه و قرارداد با بهره برداران و پرداخت وجه اولیه قرارداد برای تزریق به شبکه تامین، برنامه تولید خودروهای تجاری و سنگین با نظم و یکنواختی بیشتری صورت خواهد گرفت. ایران خودرو دیزل آمادگی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد. وی تولید موتور ۳۵۵ دیزل با استانداردهای یورو۵ برای دستیابی به محیط زیست سبز را یکی از نیازمندی های مهم صنعت حمل و نقل کشور خواند و گفت: این موتور با همت و توان مهندسی داخلی رونمایی شده و به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. خودروهای مجهز به این موتور نیز در ایران خوردو دیزل در حال آماده سازی برای فروش است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بازار خودروهای تجاری و سنگین را از موضوعات مهم صنعت خودروی کشور دانست و گفت: همت ایران خودرو بر این اصل استوار است تا در شرایط تحریم نیاز بازار را براساس راهبردها و سیاست‌های وزارت صمت به نتیجه برساند.

وی با اشاره به راه اندازی مجدد خط تولید موتور ۴۵۷ بعد از ۸ سال توقف گفت: تفاوت خط تولید فعلی با سابق در داخلی سازی پوسته این موتور است که این دستاورد مهمی در بخش خودروهای تجاری به شمار می آید. مقیمی از عرضه کشنده ۲۶۳۰ ظرف کمتر از دوماه آینده خبر داد و گفت: نمونه اولیه این کشنده با موتور ۳۵۵ تولید شده که در آینده با موتور ۴۵۷ توسعه خواهیم داد. وی با بیان این که همانطور که شعار رونق تولید را در سال گذشته به همت کارکنان مجموعه ایران خودرو محقق کردیم در سال جدید نیز شعار جهش تولید را به عمل خواهیم رساند، سه برابر شدن فعالیت های شرکت ایدم را یکی از مصادیق اصلی جهش در تولید دانست و گفت: این موضوع محصول نگاهی است که در ایران خودرو دیزل شکل گرفته و براساس توان مهندسی و پتانسیل داخلی انجام شده است.

مقیمی تجمیع تولید قطعات مورد نیاز سمند سایت ایران خودرو تبریز را از اهداف ایران خودرو دانست و گفت: در این مسیر چرخشگر تولید گیربکس سمند را برعهده خواهد داشت. نخستین دستاورد این اقدام کاهش هزینه لجستیک و در نتیجه تاثیر آن در قیمت تمام شده محصول خواهد بود.

وی در ادامه به پروژه تولید گیربکس ۱۲ سرعته چرخشگر اشاره کرد و گفت: این محصول نیز در مرحله تست قرار دارد که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو جهش در نوآوری و شکوفایی و همچنین داخلی سازی و کاهش وابستگی تولید را طبق راهبردهای وزارت صمت از اهداف سال جاری این خودروساز دانست و گفت: جهش در حوزه کیفیت و ادامه اجرای پروژه های ارتقای کیفیت نیز از اهداف گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری است. مقیمی واگذاری اموال مازاد و غیرمولد تا دوهزار میلیارد تومان در سال ۹۹ برای استفاده در سرمایه در گردش تولید را از دیگر برنامه‌های ایران خودرو در سال جاری عنوان کرد و گفت: تکالیف تعیین شده از سوی دولت و وزارت صمت را اجرا خواهیم کرد. وی از مذاکره با سایر سنگین سازان کشور برای بهره برداری از ظرفیت های موجود در گروه ایران خودرو دیزل خبر داد و گفت: سرمایه گذاری، توانمندی و ظرفیت های منحصربه فردی از تولید مانند گیربکس، محور، قطعات خاور و... در ایران خودرو دیزل وجود دارد که امکان بهره برداری توسط سایر خودروسازان نیز وجود دارد. مقیمی تاکید کرد: ایران خودرو مجموعه پیشران در صنعت خودروی کشور است که می تواند جهش تولید را به مفهوم واقعی معنا بخشد و با به حرکت درآوردن زنجیره تامین منویات مقام معظم رهبری را محقق سازد. وی در پایان خواستار حمایت دولتمردان و وزارت صمت در تسهیل شرایط تولید با اختصاص تسهیلات مصوب و همچنین تسهیلات برای خریداران خودروهای کار و تجاری ایران خودرو دیزل شد.

منبع:ایکوپرس


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین