يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-3:3 شمسی /5/19/2024 3:03:55 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:11393
  • زمان انتشار:دوشنبه 8 ارديبهشت 1399-8:50
حذف محصولات مونتاژی

با اعلام آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین ماه، مشخص شد تولید و مونتاژ چندین محصول سواری در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو متوقف شده است. در این بین، برخی محصولات برای همیشه از جاده مخصوص رفته اند و برخی دیگر همچنان امکان بازگشت شان وجود دارد.
خودروهایی که تحریم با خود برد

طبق گزارش هایی که خودروسازان بزرگ کشور به بورس ارائه کرده اند، در لیست خودروهای تولیدی آنها طی فروردین، نامی از کیا سراتو، چانگان، آریو (محصولات سایپا) و پژو 2008، دانگ فنگ، سوزوکی گرندویتارا و تندر -90 (محصولات ایران خودرو) به چشم نمی آید. از جمع این محصولات، حذف سراتو، ویتارا و تندر-90 ایران خودرو قطعی بوده و این محصولات دیگر در ایران مونتاژ نمی شوند. فصل مشترک همه این محصولات، تحریم های آمریکا علیه صنعت خودرو ایران است که اجازه ادامه همکاری با خارجی ها و ارسال قطعات از سوی آنها به کشور را نمی دهد.

در این بین، سراتو که تحت لیسانس کیاموتورز کره جنوبی میهمان سایپا بود، به دلیل قطع ارسال قطعات از شرکت مادر، با توقف تولید مواجه و دومین خودروساز بزرگ ایران مجبور به حذف آن شد.

دیگر مونتاژی قطعا حذف شده خودروسازی کشور، سوزوکی گرندویتارا است، محصولی که در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ می شد. طی سال گذشته تنها 120 دستگاه از این محصول در کشور به تولید رسید و از همین رو مشخص بود که این شاسی بلند ژاپنی از سبد تولیدات ایران خودرو حذف می شود. بزرگترین خودروساز ایران به جز ویتارا، تندر-90 را نیز از دست داده است، چه آنکه دیگر قطعه ای برای ادامه تولید این محصول ندارد. در واقع حذف تندر-90 از سبد تولیدات ایران خودرو نیز ریشه در تحریم های آمریکا علیه خودروسازی کشور دارد. باید منتظر ماند و دید آیا پس از لغو تحریم ها در آینده، رنو به ایران بازمی گردد و اگر برگشت، تندر-90 را هم برمی گرداند یا با محصولات جدیدی فعالیت اش را در ایران از سر خواهد گرفت.

اما در بین خودروهای حذفی، نام چهار محصول که امکان دارد حتی با وجود تحریم نیز دوباره به خط تولید خودروسازان بازگردند، به چشم می آید. در این بین، دانگ فنگ مونتاژی ایران خودرو سابقه رفت و برگشت به خطوط تولید این شرکت را در سال گذشته دارد. بنابراین عدم تولید دانگ فنگ در فروردین، الزاما به معنای خداحافظی قطعی با آن نیست. این احتمال وجود دارد که محدودیت های ایجاد شده در تامین قطعات از چین (به دلیل شیوع ویروس کرونا) عامل اصلی توقف تولید دانگ فنگ در فروردین باشد و پس از حل این مشکل، آبی های جاده مخصوص دوباره از این مونتاژی چینی میزبانی کنند.

مشابه این ماجرا می تواند برای چانگان و آریو سایپا نیز رخ بدهد. این دو خودرو چینی در فروردین امسال هیچ تولیدی نداشته اند و احتمال می رود این موضوع با مختل شدن تامین قطعات از چین در ارتباط باشد، به ویژه در مورد چانگان. در آمارهای سال گذشته سایپا، چانگان حضور فعال تری نسبت به آریو داشت و هیچ خبری رسمی مبنی بر توقف تولید آن به دلیل تحریم، منتشر نشد.

در نهایت اما پژو 2008 نیز ممکن است دوباره به خطوط تولید ایران خودرو بازگردد منتها از مسیر داخلی سازی نه واردات قطعه. ایران خودرو حدود 16 هزار دستگاه از این محصول را طی سال 96 پیش فروش کرد و قرار بود تولید آن سال ها در این شرکت ادامه پیدا کند. با این حال تحریم از راه رسید و اجازه تحقق این هدف را نداد، هرچند ظاهرا ایران خودرویی ها توانسته اند به تعهدات خود در قبال 2008 های پیش فروشی عمل کنند. با توجه به تحریم، امکان تامین قطعات پژو 2008 از خارج وجود ندارد، اما پیش تر اخباری مبنی ادامه تولید این محصول از مسیر داخلی سازی، منتشر شده است. در واقع امکان دارد ایران خودرو مشابه برنامه ای را که برای پژو 301 پیاده کرد (داخلی سازی)، در مورد 2008 نیز به کار بسته و تولید آن را ادامه دهد.

          


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین