پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403-0:23 شمسی /5/16/2024 12:23:12 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:10419
  • زمان انتشار:چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399-19:27

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، اگر چه سال ۹۸، سالی پر فراز و فرود به لحاظ تیراژ تولید برای صنعت خودرو ایران بود اما در پایان این سال عملکرد و دستاورد قابل قبولی از اتحاد و همبستگی خودروسازان و قطعه سازان برجای ماند. 
تاثیر کرونا بر افت تیراژ خودروسازان

به گزارش خودرونامه، آرش محبی نژاد با بیان اینکه براساس آمار، انحراف منفی و تجمیعی تولید خودروسازان از ۴۰ درصد در نیمه اول سال گذشته به حدود ۱۳ درصد در پایان سال ۹۸ رسید، افزود: در نیمه اول سال ۹۸ تولید در ایران خودرو به خصوص در مردادماه کاهش بیشتری یافت و نوعی سقوط آزاد در تیراژ این شرکت صورت گرفت. افت تولید ایران خودرو در نیمه سال ۹۸ موجب شد که این خودروساز تا حدودی زنجیره تامین خود را از دست بدهد. این روند نزولی تولید اگر چه در سایپا نیز با شیب بسیار ملایم تری تا مرداد ۹۸ ادامه داشت اما در سه ماه شهریور، مهر و آبان روند تولید سایپا به مراتب بهتر شد. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی افزود: سایپا در طول سال ۹۸ با ایجاد تناسب در پرداخت و برنامه ریزی و نظم بخشی در توزیع مطالبات، روندی پایدار و ضرب آهنگ مشخصی را در تولید و پرداخت مطالبات داشت؛ ضرب‌آهنگ حرکت سایپا، ضرب‌ آهنگی مشخص و نظام مند در سال گذشته بود، به طوری که این روند در نهایت موجب شد این شرکت در سال ۹۸ تیراژ قابل قبولی را به جا بگذارد و به نوعی در ۸ ماهه سال، سایپا به تنهایی بار تولید را به دوش کشید.

محبی نژاد در ادامه با اشاره به اثرات شیوع ویروس کرونا بر افت تولید خودروسازان در ماه پایانی سال ۹۸ افزود: بدون شک در صورت نبودن تحریم ها و عدم وجود ویروس کرونا، این میزان انحراف از تولید را نیز نسبت به سال ۹۷ شاهد نبودیم، بلکه این امکان وجود داشت که مرز تولید ۹۷ نیز در سال ۹۸ شکسته شود. ورود کرونا به کشور و به همراه آن خلف وعده نظام بانکی در پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان موجب عدم درخشش صنعت خودرو در ماه پایانی سال شد و پایان پرفروغی در انتهای سال ۹۸ برای این صنعت رقم نخورد.

وی یادآور شد: سال گذشته در قالب برگزاری چهار میز ساخت داخل بیش از ۷۰ درصد قطعات وابسته با حمایت خودروسازان و جانفشانی قطعه سازان داخلی سازی شد و برخی از این قطعات نیز به تولید انبوه رسید و تعدادی از آنها نیز در آینده نزدیک به تولید انبوه می رسد. به طور قطع تمام این دستاوردها و تبدیل فرودها به فراز، نتیجه تلاش و برنامه ریزی خودروسازان و همت قطعه سازان بوده است.

دبیر انجمن همگن قطعه سازی با اشاره به حرکت پایدار و شفاف سایپا در پرداخت مطالبات تاکید کرد: امید است در سال جدید نیز شاهد تدوام حرکت با ثبات و بر مدار پایدار در سایپا باشیم و همزمان افزایش تولیدی که سال گذشته در ایران خودرو صورت گرفت در سال جاری تداوم پیدا کند؛ اگر این اتفاق رخ بدهد، هر دو خودروساز بزرگ با اتحاد و همدلی با زنجیره تامین، جهش تولید را رقم خواهند زد.

منبع:ایسنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین