پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403-1:13 شمسی /5/16/2024 1:13:40 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:10398
  • زمان انتشار:يکشنبه 31 فروردين 1399-17:19

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ امسال پلاک‌گذاری نخواهد شد، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به این تخلف رسیدگی کنند.
پافشاری محیط زیست روی استاندارد یورو5

به گزارش خودرونامه، سید محمدمهدی میرزایی قمی در خصوص ادامه روند نامه نگاری خودروسازان و مسئولان وزارت صمت برای تغییر موعد فروش خودروهای با استاندارد یورو ۵ در کشور گفت: ما به عنوان دستگاه محیط زیستی کشور، اقدامات عملیاتی را در این زمینه انجام دادایم و طی مکاتبات رسمی نیز به عنوان رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور که ریاست آن به رئیس سازمان محیط زیست احاله شده، نظرمان را در این مورد بیان کرده‌ایم.

وی در رابطه با پلاک گذاری خودروهای تولیدی که سال گذشته با استاندارد یورو ۴ فروخته شده‌اند، اظهار داشت: رئیس سازمان محیط زیست در این مورد مکاتباتی با فرمانده نیروی انتظامی انجام داده و طبق توافقات صورت گرفته، از ابتدای سال ۹۹ خودروهایی که با استاندارد یورو ۵ تولید نشود، پلاک گذاری نخواهند شد؛  تا امروز هم هیچ خودرویی با استاندارد یورو چهار در کشور پلاک گذاری نشده است.

 سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر اینکه محیط زیست درباره قوانین مربوط به ارتقای استاندارد خودروها به هیچ عنوان از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد، ابراز داشت: این سازمان تا امروز برای اجرای این قوانین در حد تکالیف و وظایف خود عمل کرده و بابت تخلفات خودروسازان در این مورد به سازمان بازرسی کل کشور نامه نوشته است.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هم باید به این مساله ورود پیدا کنند، زیرا ضرر و زیان وارد شده مسلم است. میرزایی قمی با اشاره به اینکه آماری از پیش فروش خودروهای این دو شرکت در آذر سال گذشته، صورت گرفته در دسترس نیست. خاطرنشان کرد: پس از اعتراض سازمان محیط زیست در آن زمان، نسبت به عدم ذکر تغییر استاندارد خودروهای پیش فروش شده، خودروسازان آگهی پیش فروششان را تغییر داده و اعلام کردند تحویل بر اساس استانداردهای روز خواهد بود.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز اعلام کرده هم ارتقای استاندارد از حقوق مشتریان است و هم کاهش آلودگی و هم مسائل اقتصادی، افزود: قرار است این سازمان هم برای حفظ این حقوق به مساله ورود کند. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه امکان ارتقای استاندارد در همه محصولات تولیدی خودروسازان با هزینه بسیار نازل وجود دارد، گفت: خودروسازان تصور می‌کردند با گذر زمان سازمان محیط زیست هم کوتاه می‌آید و با همین تصور، اقدام به ارتقای استاندارد نکردند. وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکل اجرایی در این خصوص وجود ندارد، ادعاهای خودروسازان را بهانه‌گیری عنوان کرد. میرزایی قمی با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و مطالعات جامعی که این وزارتخانه در خصوص هزینه‌های آلودگی هوا بر اثر مرگ و میر منتشر شده است، گفت: آخرین آمار در سال ۹۶ در خصوص مرگ و میر زودرس و بیماری‌های ناشی از آن، ۱۸۸ هزار میلیارد برآورد شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه هزینه ارتقای استاندارد آلایندگی با توجه به افزایش قیمت خودورهای تولیدی، بسیار اندک است، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت خودروهای ما زیر ۷۰ میلیون تومان نیست و عمده هزینه خودروسازان جهت ارتقای استاندارد خودروها صرف هزینه کاتالیست و ECU در قیمت می‌شود که هزینه آن نسبت به هزینه تمام شده خودروها کم است. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها با هزینه‌های آلودگی هوا قابل قیاس نیست، و به همین خاطر محیط زیست، محکم پای این قضیه ایستاده است.

وی با اشاره به  شائبه عدم استاندارد سوخت توزیعی در کشور گفت: درباره وضعیت سوخت، به خودروسازان و وزارت صمت اعلام کردیم سوختی که در سطح کشور توزیع می‌شود استاندارد یورو ۴ است و سوخت یورو ۵ نیز در پالایشگاه‌های محدودی به تولید می رسد، اما به جهت مسائل زیست محیطی مصرف سوخت یورو۴ منجر به تخریب خودروی بنزینی یورو۵ نمی‌شود. با این وجود وظیفه نظارت بر سوخت هم بر عهده سازمان استاندارد است و بارها اعلام کردند، هیچ مشکلی در توزیع سوخت یورو ۴ نیست. وی ادامه داد: بنابراین بحث پایین بودن کیفیت سوخت بهانه قلمداد می‌شود، مگر اینکه منتقدان اسناد متقنی ارائه کنند و مرجع رسمی آن یعنی سازمان ملی استاندارد بگوید این اسناد از لحاظ علمی مورد تأیید است. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در خصوص نامه وزارت صمت و خودروسازان به منظور تعلیق اجرای این قانونی تا ۶ ماه پس از رفع تحریم‌ها، گفت: ارتقای استاندارد ۶ ماه بعد از رفع تحریم‌ها یعنی چه؟ این درخواست با منویات رهبری و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد. وقتی رهبری اینقدر تاکید بر لزوم پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی را دارند، چطور چنین درخواستی را مطرح می‌کنند؟ میرزایی قمی در واکنش به این ادعا که ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ تغییر آن چنانی در آلایندگی ایجاد نمی‌کند، گفت: این ادعا صحیح نیست؛ تفاوت سطح آلایندگی و تضمین کیفیت عدم آلایندگی یورو ۴ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر و یورو ۵ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر است. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران گفت: بر اساس مصوبه مجلس، خودروها تا ۴ سال از انجام معاینه فنی معاف هستند مگر اینکه بخواهند معاینه فنی برتر بگیرند؛ طبق آمار ۶۰ درصد خودروهای زیر چهار سال که برای دریافت معاینه فنی برتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، در آزمون آلایندگی رد شده‌اند.

وی افزود: مجموعه تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهد، تولید ناکس در خودروهای یورور۴ با پیمایش دوساله، ۴ برابر بیشتر از حد استاندارد است. این شدت آلایندگی نشان دهنده این است که دوام عدم آلایندگی در این خودروها از حد استاندارد بالاتر است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین