دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-12:26 شمسی /5/6/2024 12:26:57 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:10342
  • زمان انتشار:شنبه 23 فروردين 1399-10:25
هم تولید افت می کند و هم تجارت

ویروس کرونا علاوه بر اینکه زندگی صدها میلیون نفر را در جهان به هم ریخته، خودروسازان را نیز گرفتار کرده است. تعطیلی خطوط تولید، افت فروش و تجارت، به خطر افتاد اشتغال و طبعا کاهش درآمد، از جمله چالش هایی است که شرکت های خودروساز جهان با آن درگیر شده اند. 
اختلالات کرونا در جهان خودروسازی

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارشی به بررسی به چالش های خودروسازی جهان با توجه به شیوع ویروس کرونا پرداخته و اختلال های رخ داده در این صنعت و بازار آن را برشمرده است.

اختلال نخست، به زنجیره تامین مربوط می شود. در این گزارش عنوان شده که سالانه 34 میلیارد دلار قطعات خودرو در چین به تولید می رسد که 80 درصد از کل را شامل می شود. ازآنجاکه استان هوبی چین (مرکز شیوع کرونا) یکی از چهار پایگاه اصلی تولید صنایع خودرو و قطعه در این کشور به شمار می رود و بسیاری از کارخانه های موجود در آن از بیم شیوع کرونا بسته شد، تامین قطعات از چین دشواری های زیادی را تجربه کرد. البته اخیرا روند تولید در این استان بهبود یافته است.

دیگر اختلال ایجاد شده، محدودیت کانال های فروش مربوط است. بر این اساس، تعطیلی نمایندگی ها در سراسر جهان به منظور حفظ سلامت کارکنان و مصرف کنندگان، محدودیت هایی را برای فروش وسایل نقلیه ایجاد کرده است. اختلال سوم نیز ثبت نام خودرو است که به دلیل تعطیلی ادارات، آن نیز مختل شده و روال عادی خود را ندارد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران  اما کاهش چشمگیر تقاضا برای وسایل نقلیه جدید در بازار جهانی خودرو را چهارمین اختلال ناشی از کرونا دانسته است.

80 درصد شرکت های خودروسازی اعلام کرده اند که ویروس کرونا تاثیر مستقیمی بر درآمدهای آنها درسال 2020 خواهد داشت. به عنوان مثال، در ژانویه 2020 فروش خودروهای چینی 18 درصد کاهش یافت.انجمن اتومبیل های سواری چین گزارش داده که فروش دو ماه اول سال 2020 درمقایسه بامدت مشابه درسال 40،2019 درصد کاهش داشته است.

همچنین درحالی که سرویس سرمایه گذاری مودی، فروش جهانی خودرو را درسال 2020 با 2.5 درصد کاهش پیش بینی کرده، به نظر می رسد این رقم به بیش از هشت درصد خواهد رسید.

مطالعات نشان می دهد حجم کلی خریداران در 15 روز اول مارس 2020 حدود 25 درصد نسبت به مدت مشابه 2019 کاهش داشته است. همچنین در نیمه اول ماه مارس و با ادامه قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی، حجم خریداران خودرو به پایین ترین سطح خود در مدت 6 سال گذشته رسیده است.

در ادامه این گزارش اما به اقدامات خودروسازان بزرگ جهان در راستای مقابله با کرونا پرداخته شده است. در این بین، فورد آمریکا تمامی فعالیت های تولیدی خود را از 19 مارس درآمریکا،مکزیک،کانادا و اروپا تعطیل کرده است. این شرکت اعلام کرده احتمالا این تعطیلی تا چندین هفته ادامه خواهد داشت.

جنرال موتورز دیگر خودروساز آمریکایی نیز از 18 مارس، کارخانه خود را در شمال آمریکا تعطیل کرده و برای دیگر کارخانه هایش دستورالعمل های مختلفی را در نظر گرفته است.

همچنین هوندای ژاپن نیز کارخانه های خود درآمریکای شمالی را از 18 مارس تعطیل کرد و این تعطیلی موجب کاهش 40 هزاردستگاهی تولید این شرکت خواهد شد. تویوتا هم کارخانه خود را در آمریکای شمالی تعطیل کرده است، اما کارخانه های آن درآمریکا،کانادا و مکزیک به دلیل پاکسازی کلیه قطعات، تنها دو روز در ماه مارس تعطیل بودند. از ولوو نیز خبر می رسد این شرکت که دارای چهار کارخانه در چین است، مطابق روال عادی فعالیت خود را در آنها آغاز کرده، ،اما کارخانه هایش در اروپا و آمریکا را تعطیل کرده است. از دیگر خودروسازانی که تحت تاثیر ویروس کرونا، اقدام به تعطیلی خطوط تولید خود کرده اند، می توان به فولکس واگن، رنو، پژو، بوگاتی، دایملر، پورشه و بنتلی اشاره کرد.

در بخش دیگری از گزارش منتشره اما اعلام شده که نزدیک به یک میلیون و 140 هزار شغل از مجموع 6/2 میلیون شغل وابسته به خودرو در اروپا، با ماجرای کرونا درگیر شده است. همچنین گزارش ها نشان می دهند کرونا سبب شده نزدیک به 250هزار خودرو در اروپای مرکزی و شرقی تولید نشود. در نهایت اینکه پیش بینی می شود تجارت خودرو در اتحادیه اروپا به دلیل کاهش در صادرات خودرو و قطعات از چین، 2.5 میلیون دلار کاهش یابد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین